Kružni tok - pravila kretanja i najčešće pogreškeSve je više kružnih tokova na našem području
- 26.09.2022
- Objavio: Dean Borbelj, mag. iur.
- Kategorija: AK Rijeka, Magazin, prometne nedoumice
Kružni tokovi tematika su o kojoj je dosta pisano kako s tehničkog, tako i s pravno-sigurnosnog gledišta. Korijen ove riječi potječe od latinske riječi ,,rotare” što znači ,,vrtjeti se” pa se kolokvijalno nazivaju i ”rotori”. Počeci kružnih tokova datiraju u dvadesete godine prošlog stoljeća, a među prvima su ih koristili u Sjedinjenim Američkim Državama i Velikoj Britaniji gdje je uspostavljena opće prihvaćena norma koja nalaže da vozila koja se kreću kružnim tokom imaju prednost prolaska. U posljednjih dvadesetak godina možemo primijetiti sve veći trend gradnje kružnih tokova i to zbog mogućnosti skretanja u razne smjerove bez lijevih skretača, čime se znatno smanjuju nesreće i osigurava bolja protočnost vozila na određenoj lokaciji.
Sve veći broj kružnih tokova
Na širem području Grada Rijeke imamo desetak kružnih tokova i to uglavnom malih jednotračnih, dok od većih dvotračnih nalazimo one smještene u naseljima Škurinje i Rujevica. Nedavno su otvorena za promet dva nova kružna toka i to u naselju Pećine te na području Općine Matulje (izlazak s obilaznice) kojima je pojačana protočnost vozila i smirena prometna gužva koja je nastajala poglavito u ljetnim mjesecima.
Također, poznato je kako se određeni broj vozača, poglavito onih starije životne dobi, nije u polaganju vozačkih ispita susreo s kružnim tokovima. Uz to, poneki vozači rijetko ih koriste pa se pravila vožnje i raspoznavanje znakova pomalo zaborave te nerijetko bilježimo situacije neadekvatnog ponašanja vozača u istima. Stoga namjera ovog članka jest pridonijeti širenju znanja te približiti norme ponašanja u kružnom toku vozačima.
S pravnog gledišta Zakon o sigurnosti prometa na cestama (NN 67/08, 48/10, 74/11, 80/13, 158/13, 92/14, 64/15, 108/17, 70/19, 42/20, 85/22, dalje u tekstu: Zakon) posebno ne regulira kružne tokove, već se na iste primjenjuju sva ona pravila koja normiraju raskrižja.
Vozači motornih vozila koji se približavaju obilježenom pješačkom prijelazu (kod nas nalaze prije gotovo svih kružnih tokova), dužni su se kretati sigurnosnom brzinom tako da ne ugrožavaju pješake koji su već stupili ili stupaju na pješačke prijelaze.
Kružni tok – raskrižje s prednošću prolaska
Najbitnije pravilo svih kružnih tokova jest da se promet u njima odvija uključivanjem sukladno prometnom znaku izričite naredbe ,,kružni tok prometa” koji označuje kolnik ili dio kolnika kojim se vozila moraju kretati u smjeru suprotnom od kazaljke na satu. Vozila koja se nalaze uključena u kružni tok, imaju prvenstvo prolaza nad svim vozilima koja se nalaze na priključnim cestama i ulicama te čekaju na uključenje. Ovo proizlazi iz činjenice da u kružnom toku ne vrijedi pravilo ,,desne strane” obzirom je na svim ulazima u kružne tokove jasno naznačen prometni znak „raskrižje s prednošću prolaska“, što znači da sve one koji se već kreću kružnim tokom treba propustiti. Slijedom svega navedenoga za uključivanje u kružni tok nije potrebno davati pokazivač smjera ,,žmigavac”, budući da je obvezni smjer propisan znakom izričite naredbe.
Vozač koji se nalazi u kružnom toku sukladno čl. 50. st. 1. i čl. 78. Zakona, obzirom na specifičnost prometa unutar kružnog toka ne smije činiti radnje zaustavljanja, polukružnog okretanja, vožnje unazad, ili bilo koje druge slične radnje kojima bi doveo u opasnost druge sudionike u prometu. Ako je zaustavljanje izvršeno zbog neispravnog vozila, prometne nesreće ili kojeg drugog opravdanog razloga, za vrijeme kretanja izvan vozila vozač mora odjenuti reflektirajući prsluk, poduzeti sve mjere da zaustavljeno vozilo ne dovede u opasnost druga vozila u prometu, te odmah ukloniti vozilo s kolnika. Podsjećamo sve članove Autokluba Rijeka i one koji to nisu kako pozivom na broj HAK-ovog pozivnog centra 1987, mogu prijaviti kvar, nezgodu i sl., kako bi se pružila adekvatna i brza usluga popravka odnosno uklanjanja vozila.
Dvotračni kružni tokovi
Unutar kružnog toka pravila kretanja ovise o vrsti kružnog toka, stoga je svaki kružni tok individualan, ali u svima treba poštivati generalne norme i prometna pravila. Naši najprometniji riječki kružni tokovi imaju dvije prometne trake. Unutarnja traka u pravilu je namijenjena kretanju vozila, dok je vanjska desna traka namjena za ulaz i izlaz vozila (osim ako ne izlazimo na prvom sljedećem izlazu). Vozila koja u kružnom toku zadržavaju smjer kretanja i svoju prometnu traku, imaju prednost u kretanju. Prestrojavanje iz unutarnje lijeve u vanjsku desnu prometnu traku i izlazak iz kružnog toka treba obaviti na siguran način za sve sudionike u prometu.
Ako gustoća prometa ne dozvoljava sigurno prestrojavanje iz unutarnje u vanjsku prometnu traku, autor preporučuje da napravite još jedan krug i obavite radnju sigurno u sljedećem pokušaju. Prilikom izlaska iz kružnog toka moramo se voditi čl. 44. st 1. i 2. Zakona koji nalaže da vozač mora jasno i pravodobno druge sudionike u prometu upozoriti o svojim namjerama skretanja dajući im znak pomoću pokazivača smjera, ,,žmigavcima”.
Tijekom vožnje, kao i na drugim prometnicama, vozač je dužan postupati sukladno čl. 109. Zakona te držati potreban razmak kada se kreće iza drugog vozila, tako da ne ugrožava sigurnost u prometu.
Krećući se unutar kružnog toka zlatno pravilo sigurnosti nalaže da pazite na druge vozače, njihove pokazivače smjera, pridržavajući se propisanog razmaka i brzine kretanja.