Vožnja i starenje - kako se prilagoditi promjenamaSigurnosni savjeti za starije vozače

Za mnoge od nas vožnja je, kako starimo, ključni aspekt održavanja neovisnosti. Možda ćete moći nastaviti sigurno voziti i u dubokoj starosti uključivanjem praksi sigurne vožnje i smanjivanjem čimbenika rizika, no čak i ako otkrijete da trebate smanjiti vožnju ili se odreći ključeva, to ne znači kraj vaše neovisnosti.

Svatko stari različito, tako da nema čvrstih granica kada bi netko trebao prestati voziti. Međutim, starije odrasle osobe vjerojatnije će češće dobiti prometne kazne ili sudjelovati u prometnoj nesreći. Što uzrokuje ovo povećanje? Kako starimo, smanjuje se vid, slabi sluh i motorički refleksi te se pogoršava opće zdravstveno stanje.

Starenje također rezultira smanjenjem snage, koordinacije i fleksibilnosti, što može utjecati na vašu sposobnost sigurne kontrole automobila. Na primjer:

  • Bolovi u vratu ili ukočenost mogu otežati pogled preko ramena
  • Bolovi u nogama mogu otežati premještanje noge s gasa na papučicu kočnice
  • Smanjena snaga ruke može otežati brzo i učinkovito okretanje upravljača
  • Vrijeme reakcije može usporiti s godinama
  • Možete izgubiti sposobnost učinkovitog dijeljenja pažnje na više aktivnosti

Možda ste vozili cijeli svoj život i vaš je prometni karton besprijekoran, ali kako starite, presudno je prihvatiti da se vaše vozačke sposobnosti mogu promijeniti. Ideja da ćete izgubiti dio svoje neovisnosti neće vam se svidjeti, no držeći svoj um otvorenim za nove mogućnosti, i dalje možete održavati aktivan, živahan i koristan način života bez automobila. Traženje alternativnih načina prijevoza može ponuditi zdravstvene i socijalne beneficije, kao i dobrodošlu promjenu tempa života. Možda ćete čak moći produžiti i druge aspekte svoje neovisnosti.

Sigurnosni savjeti za starije vozače

Starenje nije samo po sebi jednako ukupnom gubitku vozačke sposobnosti. Postoje mnoge stvari koje možete učiniti da biste nastavili sigurno voziti, uključujući modificiranje automobila, promjenu načina vožnje i rješavanje bilo kakvih fizičkih problema koji mogu ometati vožnju.

  1. Brinite o svom zdravlju
  • Redoviti pregledi presudni su kako biste održali najbolju moguću formu za vožnju.
  • Svake godine provjerite vid i pazite da imate ispravnu dioptriju. Održavajte vjetrobransko staklo, ogledala i prednja svjetla čistima i pojačajte svjetlinu na ploči s instrumentima na nadzornoj ploči.
  • Radite i godišnji pregled sluha, a ako su vam potrebna slušna pomagala, obavezno ih nosite tijekom vožnje. Budite oprezni prilikom otvaranja prozora automobila, jer propuh ponekad može ugroziti učinkovitost slušnog aparata.
  • Osigurajte si dovoljno sna. Možda koristite lijekove za spavanje? Svakako razgovarajte s liječnikom o tome kako ti ili  drugi lijekovi mogu utjecati na vašu sposobnost vožnje.
  1. Brinite o svom vozilu
  • Ako možete, odaberite vozilo s automatskim mjenjačem i servo upravljačem 
  • Održavajte svoj automobil u dobrom radnom stanju uz redovito održavanje
  • Pazite da su prozori i farovi uvijek čisti
  1. Vozite defenzivno
  • Ostavite dovoljno razmaka između vozila
  • Posebno pazite na raskrižjima
  • Pazite da pratite protok prometa
  • Izbjegavanje ometanja tijekom vožnje, poput razgovora telefonom, slanja poruka ili pregledavanja karte ili GPS-a
  1. Znajte svoja ograničenja

Ako vam vožnja uzrokuje nelagodu, izbjegavajte je. Mnogi dobrovoljno počinju mijenjati svoje vozačke navike kako starimo:

  • Vožnja samo tijekom dnevnog svjetla ako je noćni vid problem
  • Izbjegavanje autocesta i brzih cesta kako biste izbjegli brzi promet
  • Ne voziti po lošem vremenu (kiša, grmljavina, snijeg, tuča, led)
  • Planiranje rute prije polaska kako biste se osjećali sigurnije
  1. Slušajte brige drugih

Ako rodbina, prijatelji ili drugi izraze zabrinutost zbog vaše vožnje, možda je vrijeme da pažljivo i iskreno razmotrite svoje vozačke sposobnosti. Razgovarajte sa svojim liječnikom o vašoj sposobnosti sigurne vožnje.

Znakovi upozorenja o nesigurnoj vožnji

Ponekad se znakovi nesigurne vožnje mogu pojaviti postupno ili nedavna promjena zdravlja može pogoršati probleme. Čak i ako se pojedinačni znakovi upozorenja čine manjim, zajedno mogu predstavljati znatan rizik. Pripazite na ove znakove:

  • Česte “nezgodice” – udubljenja i ogrebotine na automobilu ili ogradama, poštanskim sandučićima, garažnim vratima i rubnicima
  • Češća “upozorenja” ili prometne kazne od strane prometnih policajaca
  • Problemi s osnovama vožnje, poput naglih promjena trake, zanošenja u druge trake i naglog kočenja ili ubrzavanja bez razloga
  • Problemi s vidom poput neprimjećivanja semafora i uličnih znakova
  • Problemi sa sluhom
  • Problemi s pamćenjem
  • Problemi s refleksima i opsegom pokreta, kao što je nedovoljna brza reakcija ako treba naglo kočiti ili se brzo osvrnuti, uznemirenost tijekom vožnje ili ljutnja za volanom.
Ako se trebate odreći ključeva  

Prilagođavanje životu bez automobila u početku može biti izazov. Normalno je da se osjećate frustrirano, ljutito ili razdražljivo. Možda se osjećate posramljeno ili brinete što gubite neovisnost. Međutim, potrebno je puno hrabrosti da biste prestali voziti i sigurnost sebe i drugih stavili na prvo mjesto.Možda čak i otkrijete da ima koristi od života bez automobila. Ušteda novca na troškovima vlasništva automobila može platiti alternativni prijevoz, poput korištenja taksija ili usluge prijevoza. Više hodanja može poboljšati vaše zdravlje. Vježba nije dobra samo za vaše tijelo – može vam pomoći poboljšati um, raspoloženje, san, energiju i pamćenje. Prihvaćanje tuđe pomoći pri vožnji može proširiti vaš krug prijatelja. Pokušajte ponuditi prijatelju ili susjedu novac za benzin ili neku uslugu poput kuhanja obroka u zamjenu za vožnju. Što više alternativa imate za vožnju, to će prilagodba biti lakša. Želite biti sigurni da možete izaći ne samo zbog osnovnih stvari kao što su zakazivanje liječnika, već i zbog društvenih posjeta i održavanja svojih hobija i interesa. Istražite javni prijevoz, mogućnosti dijeljenja vožnje, usluge taksija ili mobilnih aplikacija poput Ubera.
Možda ćete puno više uživati ​​u životu provodeći ga sporije, bez stresa u vožnji.

 

Izvor: Helpguide

Odgovori

Niste pronašli što ste tražili?

Kontaktirajte Autoklub Rijeka za više informacija ili postavite upit.

Učlanite sebe ili cijelu svoju obitelj u Autoklub Rijeka.

Autoklub Rijeka prati posjećenost svojih stranica

Web stranica Autokluba Rijeka prati statističku posjećenost svojih stranica isključivo radi dobivanja nužnih informacija o privlačnosti i uspješnosti svojih stranica te pritom koristi uslugu treće strane pod nazivom Google Analytics.
U koliko ne želite da se prikupljeni podaci šalju na obradu odaberite "Ne prihvaćam".
U suprotnom kliknite "Prihvaćam".