Vožnja u preticajnoj traci – pravila, kazne i kultura na cestiVožnja lijevom trakom bez pretjecanja usporava promet i ugrožava sigurnost. Saznajte pravila, kazne i savjete za sigurnu vožnju na autocesti.

Ako često vozite autocestom, sigurno ste barem jednom naišli na vozača koji “zauzme” lijevu traku i ne miče se kilometrima. Možda ste i sami, iz navike ili neznanja, ostali u preticajnoj traci iako ispred vas više nije bilo nikoga. Dok bi prema zakonu lijeva traka trebala služiti isključivo za pretjecanje, u praksi se mnogi vozači njome voze bez opravdanog razloga. Takvo ponašanje usporava promet, stvara nervozu i povećava rizik od nesreća. Zato je važno razumjeti pravila vožnje na autocesti, znati koje kazne prijete onima koji ih ignoriraju i usvojiti navike koje čine vožnju sigurnijom i protočnijom za sve sudionike u prometu.

Što kaže zakon

U Hrvatskoj je pravilo jednostavno: drži se desne trake, a lijeva je tu samo kada pretječeš. Definirano je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama. Prema članku 142., vozač je dužan voziti krajnjom desnom prometnom trakom na autocesti koja ima dvije ili više traka za isti smjer. Lijevu (ili srednju) traku smije koristiti isključivo za pretjecanje vozila u desnoj traci ili zbog prepreke.

Dakle, kad god autocesta ima dvije ili više traka, vozač je dužan voziti krajnjom desnom prometnom trakom, osim kad se koristi lijevom radi pretjecanja ili zbog prepreke.

Pretjecanje se smije obaviti samo s lijeve strane, nakon čega se vozač mora vratiti u desnu traku čim to bude moguće i sigurno. To znači da ne možete ostati u preticajnoj “jer ionako ćete uskoro nekoga stići”.

Kršenje ovih pravila nije bezazlena pogreška, već prekršaj koji se kažnjava novčano, a može donijeti i kaznene bodove.  Evo detalja prema članku 142:

  • Kazna od 260 eura prijedi vam ako neopravdano vozite lijevom trakom (kršenje stavka 1.).

  • Ista kazna od 260 eura vrijedi i za svaku od sljedećih radnji iz stavka 3:

    • Slalom vožnja (mijenjanje traka bez potrebe)

    • Vožnja premalim razmakom (“lijepljenje” za vozilo ispred vas)

    • Požurivanje drugih vozila davanjem svjetlosnih ili zvučnih znakova

Uz to, vozaču motornog vozila se u evidenciju upisuje jedan negativni prekršajni bod ako je pravomoćnom odlukom o prekršaju proglašen krivim za prekršaj.

Najčešće greške vozača

Mnogo vozača zna osnovno pravilo, ali praksa pokazuje da se ono često krši. Evo nekoliko tipičnih situacija:

  • Vozači koji neopravdano zauzimaju lijevu traku – ostaju u preticajnoj traci iako ne pretječu niti jedno vozilo, čime ometaju protočnost prometa i stvaraju nervozu među ostalim sudionicima.

  • Slalom vožnja – često mijenjanje traka, prelazak iz lijeve u desnu i obrnuto kako bi se “uhvatila” svaka prilika za brže napredovanje.

  • Premali razmak – vozači koji voze “na repu” drugom vozilu u preticajnoj, nervozno blicaju dugim svjetlima i trube.

  • Pretjecanje s desne strane – iako je to zabranjeno, mnogi pribjegnu tom potezu kada naiđu na sporog vozača u lijevoj traci.

Sve ove radnje povećavaju rizik od nesreća. Primjerice, slalom vožnja može zbuniti vozače u desnoj traci, dok pretjecanje s desne često završi naglim kočenjem i udarcem u stražnji dio vozila.

Zašto je ovo pravilo važno?

Možda se pitate: “Pa što smeta ako vozim lijevom, ako se držim ograničenja?” Odgovor je – smeta svima iza vas.

Lijeva traka nije brza traka, nego preticajna. Ako u njoj ostanete duže nego što je potrebno, vozila koja voze brže od vas prisiljena su ili da voze preblizu, ili da pretječu s desne strane, što je i nezakonito i opasno. Tako se povećava nervoza i rizik od lančanih sudara.

Zamislite da vozite prema Rijeci. U desnoj traci sporije se kreće kamion, a vi ga pretječete lagano ubrzavajući na 130 km/h. Nakon što ste ga prošli, vraćate se u desnu traku i nastavljate vožnju. Iza vas nailazi vozač koji vozi brže i nesmetano vas pretječe, a promet teče glatko, bez stresa i nepotrebnih zastoja.

Sada zamislite istu dionicu, ali s malom razlikom – nakon što pretječete kamion, ostajete u lijevoj traci. U retrovizoru odmah primjećujete kolonu nervoznih vozača koji čekaju iza vas. Netko blicom signalizira, drugi trubi, a treći odlučuje pretjecati s desne strane. Napetost raste, sigurnost pada, a protok prometa postaje kaotičan. Razlika između ove dvije situacije je očita i pokazuje koliko je važno pravilno koristiti preticajnu traku.

Jednostavno rečeno – držanje desne trake osigurava protočnost i sigurnost prometa. Kad bi svi poštovali to pravilo, manje bi bilo naglih kočenja, nervoznih vozača i opasnih manevara.

Kako voziti pametnije

Da bi vožnja bila sigurnija i ugodnija za sve, vrijedi pridržavati se nekoliko jednostavnih pravila:

  1. Držite se desne trake – lijevu koristite samo za pretjecanje.

  2. Pretječite odlučno – povećajte brzinu koliko je dopušteno, nemojte “vući” pretjecanje kilometrima.

  3. Vratite se čim prije – čim završite pretjecanje i imate dovoljan razmak, vratite se u desnu.

  4. Održavajte razmak – barem dvije sekunde udaljenosti od vozila ispred vas.

  5. Budite tolerantni – ako netko iza vas želi voziti brže, pustite ga. Nije važno dokazati “tko je glavni”.

Vožnja u preticajnoj traci jednostavno je pravilo koje čini vožnju sigurnijom i ugodnijom za sve. Lijeva traka nije mjesto za krstarenje ni za “pokazivanje mišića”, nego alat za pretjecanje.

Ako se pravila ne poštuju, riskirate kaznu od 260 eura, kaznene bodove i – što je još važnije – ugrožavate vlastitu i tuđu sigurnost.

Zato, kad idući put izađete na autocestu, sjetite se jednostavne formule: pretječi – vrati se – nastavi vožnju. Tako štedite živce, novac i, u konačnici, čuvate živote.

Niste pronašli što ste tražili?

Kontaktirajte Autoklub Rijeka za više informacija ili postavite upit.

Učlanite sebe ili cijelu svoju obitelj u Autoklub Rijeka.

Niste pronašli što ste tražili?

Kontaktirajte Autoklub Rijeka za više informacija ili postavite upit.

Učlanite sebe ili cijelu svoju obitelj u Autoklub Rijeka.

Autoklub Rijeka prati posjećenost svojih stranica

Web stranica Autokluba Rijeka prati statističku posjećenost svojih stranica isključivo radi dobivanja nužnih informacija o privlačnosti i uspješnosti svojih stranica te pritom koristi uslugu treće strane pod nazivom Google Analytics.

U koliko ne želite da se prikupljeni podaci šalju na obradu odaberite "Ne prihvaćam".

U suprotnom kliknite "Prihvaćam".