Đani Šverko, Ušće 1970. godine

Tekst: Glas Istre

Hrvatsku automobilističku javnost u utorak je šokirala nenadana vijest o odlasku Đanija Šverka, jednog od najboljih automobilista u povijesti bivše zemlje. Beskompromisni vozač koji je u sjajnoj generaciji velikana automobilističkog sporta toga vremena poput Štroka, Gluhaka i Palikovića slovio za najatraktivnijeg vozača. Šverko u svojim nastupima nije znao taktizirati, već je u svakoj utrci vozio uvijek na pobjedu, a automobile je pripremao, kako je i sam znao reći, “da se motor raspadne u počasnom krugu”.

Zahvaljujući njegovim nastupima još 60-ih godina prošloga stoljeća istarski je automobilizam u Đaniju Šverku dobio predstavnika koji ga je i dvadesetak godina kasnije svojim rezultatima proslavio duž automobilističkih staza Staroga kontinenta. Još je početkom osamdesetih godina svaki klinac koji je s rukama ispred sebe oponašajući jurnjavu automobila, u Đanijevom rodnom mjestu Buzetu, htio biti poput njihovog idola. On je za njih tada bio jači i veći as od Juana Manuela Fangia, Alana Prosta, Michaela Schumachera ili mnogih drugih idola Formule 1.

Ljubav postala strast

Đani je rođen u Buzetu 1941. godine te je od rane mladosti pokazivao izraziti interes za sport. Najprije kao nogometaš u ekipi narodne osmogodišnje škole u Buzetu početkom pedesetih godina, da bi se kasnije 1955. godine pridružio grupi mladića koja je pod palicom profesora Branka Jiraseka, tadašnjeg učitelja glazbene kulture, započeo u školskoj ekipi igrati rukomet, a talentirani se mladić ubrzo pridružio i seniorskoj momčadi.

No, ljubav prema jurnjavi i brzim automobilima još je u njegovoj mladosti postala strast. Kao i većina tadašnjih vozača, u utrke se uključio s automobilom abarth, s kojim je stekao i najveću slavu, jer je popularnost tih automobila u Jugoslaviji šezdesetih godina prošloga stoljeća bila izuzetna. Iako je samo nekolicina pravih i originalnih talijanskih primjheraka zaista bilo na našim prostorima, samo ime je simboliziralo dotjerane fićeke i auto-sport u bivšoj zemlji. Razlog ovako velikoj popularnosti je jasan, imajući u vidu da je Abarth bio samo malo jača verzija našeg tadašnjeg nacionalnog vozila, a osim toga, dugo vremena se samo ovaj automobil vozio u svim vrstama auto-sporta. “Nacionalna klasa”, kako se zvalo natjecanje u kojem su nastupali ovi legendarni automobili, privlačila je izuzetnu pažnju na svim natjecanjima na kojima su nastupali, s obzirom na brojnost, kvalitetu i atraktivnost natjecanja, a te je utrke nerijetko pratilo i preko pedeset tisuća ljudi.

Neprikosnoveni vladar

Bio je specijalist za Abarthe, kojima je često mrsio račune i natjecateljima u snažnijim, većim klasama. Taktika mu je bila da od prvog zavoja prijeđe u vodstvo i tamo ostane do kraja utrke, ukoliko mu prije ne otkaže motor. Automobile za utrke uglavnom je “slagao” sam, prkoseći na taj način bogatijim vozačima. Uz brojne titule prvaka bivše Jugoslavije, Đani Šverko se okušao i u međunarodnim natjecanjima. Godine 1968. tako je bio neslužbeni prvak Europe u klasi automobila zapremnine do 850 kubičnih centimetara, da bi isti uspjeh s nešto jačim abarthom, do 1.000 kubičnih centimetara, postigao i naredne godine. Sedamdesetih godina buzetski je automobilistički as neprikosnoveni vladar ove klase, pobjeđujući u mnogim utrkama na kojima je nastupao. Godine 1971. prvi je automobilist s ovih prostora, zajedno s Goranom Štrokom, koji nastupa na utrkama renomiranog ETCC prvenstva, gdje zbog kvarova na automobilu nije postigao značajnije uspjehe. Abarthu je ostao vjeran do njihovog “nestajanja” iz državnih prvenstava 1979. godine, kad ovaj legendarni automobil biva “stopljen” u klasu s novijim i naprednijim automobilima poput fiata 128 coupe i berline. Tada već renomirani vozač prelazi u  formulu super vw, jedini pravi trkaći jednosjed koji je šest godina vožen nastazama tadašnje Jugoslavije. Zbog opasnih staza te utrke su bile možda i opasnije od formule 1. Njegova je karizma bila toliko jaka da je svako njegovo pojavljivanje na startu natjecanja u biti i utjecalo na podizanje ugleda same manifestacije. Tako je i 5. rujna 1982. godine sa svojom formulom “super vw” izvan konkurencije nastupio na prvom izdanju danas legendarne buzetske utrke, želeći na taj način pružiti podršku mladim buzetskim automobilističkim zanesenjacima koji su krenuli u mukotrpno stvaranje ove sportske manifestacije. (GI)

 



Odgovori

Autoklub Rijeka prati posjećenost svojih stranica

Web stranica Autokluba Rijeka prati statističku posjećenost svojih stranica isključivo radi dobivanja nužnih informacija o privlačnosti i uspješnosti svojih stranica te pritom koristi uslugu treće strane pod nazivom Google Analytics.
U koliko ne želite da se prikupljeni podaci šalju na obradu odaberite "Ne prihvaćam".
U suprotnom kliknite "Prihvaćam".