Nadzor korištenja sigurnosnog pojasa i dječjih sjedalicaI ove jeseni MUP PU PGŽ, Odjel za sigurnost cestovnog prometa, Postaja prometne policije i Autoklub Rijeka proveli su akciju pregleda prijevoza djece u dječjim sjedalicama.
- 25.10.2018
- Objavio: Tomislav Šepić
- Kategorija: AK Rijeka, Preventiva
Sigurnosni pojas i oprema za prijevoz djece u vozilima važni su elementi sigurnosti vozača i putnika u vozilima. Riječ je o tzv. „pasivnoj sigurnosti“ te je stoga Vlada RH Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa RH 2011. – 2020. kao jedan od kvantitativnih ciljeva definirala stupanj uporabe sigurnosnog pojasa (za vozače i sve putnike u vozilima) od oko 98 posto. Međutim, istraživanje o učestalosti korištenja sigurnosnog pojasa provedeno tijekom 2015. godine u Republici Hrvatskoj pokazuje da stupanj korištenja sigurnosnog pojasa vozača i suvozača iznosi oko 61%. Podaci o stupnju korištenja sigurnosnog pojasa kod putnika na stražnjim sjedalima još su više poražavajući te govore da svega 14% osoba koristi sigurnosni pojasa kada se prevozi na stražnjim sjedalima u automobilima. Vrlo često u prometnim nesrećama, zbog nekorištenja sigurnosnog pojasa, prilikom prevrtanja vozila osobe ispadaju iz vozila te zadobivaju ozljede od kojih smrtno stradavaju. Sigurnosni pojasevi nedvojbeno pridonose smanjenju opasnosti i rizika od nastanka ozbiljnih ozljeda tijekom naglog kočenja i pri sudarima pa je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama propisano da vozač i svi putnici tijekom vožnje u motornom vozilu uvijek koriste sigurnosne pojaseve.
Isto tako, pravilno korištenje dječjih sjedalica nužno je kako bi se povećala sigurnost djece u vozilima. Analizom prometnih nesreća u kojima su stradala djeca utvrđeno je kako djeca najviše stradavaju kao putnici u vozilima kojima najčešće upravljaju njihovi roditelji ili njima bliske osobe. Težini stradavanja također pridonosi nepoštivanje zakonskih odredbi – djeca se prevoze na prednjim ili stražnjim sjedalima nevezana, nisu smještena u dječju sjedalicu ili se nalaze u neadekvatnim sjedalicama koje ne zadovoljavaju najosnovnije uvjete sigurnosti.
Nadzor u dječjem vrtiću Morčić
Zbog svega navedenog, PU primorsko – goranska, Odjel za sigurnost cestovnog prometa i Postaja prometne policije u suradnji s Autoklubom Rijeka već nekoliko godina provode akcije nadzora i kontrole prijevoza djece u dječjim stolicama ispred dječjih vrtića i škola. Iako statistike govore o osjetnom smanjenju broja stradale djece u prometu u posljednjih nekoliko godina napominjemo da većina djece danas stradava u automobilima. Dakle, ne kao pješaci ili biciklisti, već u automobilima gdje su pod punom kontrolom svojih roditelja. To nas je i ponukalo na provjeru koje smo proveli. Postavili smo si jednostavan zadatak: vizualno pored vrtića slučajnim odabirom utvrditi vežu li roditelji ispravno svoju djecu u automobilima.
Za prvu jesensku akciju izabran je DV Morčić gdje je dana 24.10.2018. godine u vremenu od 07,00 do 10,00 sati proveden pojačan nadzor korištenja sigurnosnog pojasa i korištenje dječjih sjedalica.
Na ukupnom uzorku 40- tak vozila podaci o prijevozu djece su slijedeći:
- dijete u sjedalici ispravno vezano: 14
- dijete u sjedalici, ali nevezano: 9
- djete u sjedalici, ali nepropisno vezano: 4
- dijete nevezano na stražnjem sjedalu: 6 (nema sjedalice u vozilu)
- dijete nevezano na stražnjem sjedalu: 3 (sjedalica postoji u vozilu)
- dijete na prednjem sjedalu i u krilu roditelja: 2 (nema sjedalice u vozilu)
- TAXI vozilo bez sjedalice: 1
Iz priloženog vidljivo je da su rezultati izrazito poražavajući – od ukupnog broja samo se 35% djece na ispravan i siguran način prevozi u vozilu!
Što kaže zakon?
Izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama u kojem prijevoz djece u automobilu više nije određen prema dobi djece već prema njihovoj visini. Tako se sada djeca viša od 150 cm mogu voziti na prednjim sjedalima bez obzira na starost (do sada s navršenih 12 godina), djeca visoka od 135 cm do 150 cm mogu se prevoziti na stražnjem sjedalu bez da su smještena u sigurnosnoj sjedalici ili postolju, ako su pravilno vezana sigurnosnim pojasom za odrasle osobe. Djeca do 135 cm visine u svakom se slučaju moraju voziti u posebnoj sigurnosnoj sjedalici (mogu i sprijeda uz obveznu deaktivaciju suvozačkog zračnog jastuka) ili na postolju. Do sada je bilo izričito određeno da se djeca do pet godina starosti moraju voziti u posebnoj sigurnosnoj sjedalici, a nakon pete godine mogla su i na postolju. Prema novoj odredbi ta obveza više ne postoji. Problem je što zakonodavac sada roditeljima prepustio da biraju kada će – do navršene pete godine života djeteta – dijete prevoziti u sjedalici, koja je mnogo sigurnija, a kada samo na postolju.
Autoklub Rijeka i MUP PU PGŽ nagradili su prigodnim poklonima roditelje koji su na ispravan način prevozili svoju djecu.
Usporedba s prijašnjim godinama
2013 | 2015 | 2017 | 2018 | |
Ispravno vezano dijete u autosjedalici | 7 | 52 | 61 | 14 |
Nevezano ili neispravno vezano dijete | 17 | 50 | 51 | 25 |
Ukupno pregledano | 24 | 102 | 112 | 39 |
Postotak ispravno vezane djece | 29% | 51% | 54% | 36% |
Pomaka pri ispravnom prijevozu djece ne samo da nema, već se čini da je situacija i gora. Ovaj podatak doista zabrinjava i alarmira. Poražavajući postotak ukazuje kako edukacija očito nije sama po sebi dovoljna već je potrebno uvesti i represivne mjere.