Pomoć na cesti ima najviše posla ljetiNajdinamičniji period godine na prometnicama
- 07.08.2019
- Objavio: Lara Vrsalović
- Kategorija: AK Rijeka, Članstvo, Magazin
Za službe koje se bave pomoći na cesti, lipanj, srpanj i kolovoz tradicionalno su posebno izazovni. Ne čudi stoga što su vozači i automehaničari Autokluba Rijeka samo u zadnjem tjednu lipnja izašli na više od 120 intervencija. Usporedbe radi, u ostatku godine odradi se oko 300 intervencija mjesečno. Visoke temperature, ali i češće dulje vožnje uzrok su i češćih problema na cesti. Autoklub Rijeka raspolaže s pet kamiona za prijevoz oštećenih i pokvarenih vozila te tri takozvane mobilne radionice opremljene za popravljanje jednostavnijih kvarova na cesti koji su vozačima na raspolaganju 24 sata dnevno.
Preventivni pregled za mirno putovanje
A koji problemi ljeti muče vozače? Ranko Paris, voditelj službe pomoći na cesti Autokluba Rijeka, kaže – vrućina. Baterije kuhaju zbog vrućine, motori kuhaju zbog vrućine, gume se tope. U ovo doba godine najčešći razlozi poziva na 1987 su problemi s pregrijavanjem motora, prazan akumulator, pucanje guma te zaključano vozilo. Dobra je stvar što je u velikom broju takvih intervencija moguće osposobiti vozilo za nastavak vožnje. Ranko ističe kako se jedan dio poteškoća može i spriječiti pravovremenim kontrolama te povećanom pažnjom u vožnji. Na primjer, kako bi se spriječilo takozvano zakuhavanje vozila, jedna od najvećih opasnosti tijekom vožnje ljeti, treba voditi na vrijeme računa o sustavu hlađenja, redovito provjeravati razinu rashladne tekućine, ali i ostale dijelove u rashladnom sustavu. Za vrijeme vožnje važno je pratiti indikatora na instrumentnoj ploči, a u slučaju pomicanja kazaljke temperature prema gore potrebno je što prije pronaći sigurno mjesto za zaustavljanje. Možda je potrebno samo dodati tekućinu, no ako vozač nije siguran kako zna što radi ipak je bolje pozvati stručnu osobu kako ne bi napravio još veću štetu na vozilu.
Klima troši akumulator
Četvrtina kvarova u prvom tjednu lipnja bila je uzrokovana problemima s akumulatorom. Uzroci za to su različiti – povećano korištenje klime, dodatni električni potrošači poput navigacije i punjača telefona, vožnja pri malim brzinama u gužvi. Najbolji način za izbjegavanje problema s baterijom tijekom ljeta je provjera stanja akumulatora u servisu prije putovanje te vođenje računa da nisu ostali uključeni neki vanjski uređaji.
Još jedan potencijalni problem moguće je spriječiti pravovremenom kontrolom – puknuta guma. Gume i visoke temperature se ne vole! Duža vožnja velikom brzinom po vrućem danu, poput vožnje po autocesti, podiže vrijednost pritiska u gumama što može biti veliki problem ako gume nisu u dobrom stanju. Zato je potrebno redovito provjeravati pritisak te voziti s odgovarajućim gumama – ljetnim ili univerzalnim, a ne zimskim. One se na vrućem asfaltu ubrzano troše, a i zaustavni put je puno duži pa se povećava rizik od prometne nesreće. Važno je provjeriti i rezervnu gumu. Iako će jedan dio vozača sam zamijeniti probušenu gumu, ipak nisu rijetki pozivi zbog takvog kvara, naročito jer novija vozila ni nemaju rezervni kotač.
Asistencija
U slučaju kvara na cesti često se javlja još jedan problem, drugačije prirode. Vozači često ne znaju koga zvati, ne znaju imaju li osiguran neki oblik pomoći na cesti i kako do njega doći. Znati koju asistenciju ima (i svakako imati neki oblik!) putniku u automobilu može uštedjeti puno živaca i novaca, naročito kad se radi o duljim putovanjima.
A što se dešava kad nazovete 1987? Prema opisu problema, dispečerski centar koji se može dobiti 24 sata dnevno, na broj telefona 1987 svaki dan u godini, određuje hoće li na teren biti upućen kamion da odveze pokvareno ili oštećeno vozilo ili pokretna radionica za otklanjanje kvara na licu mjesta te omogućavanje nastavka putovanja.
Željko Vukelić, iskusni vozač i automehaničar Autokluba Rijeka, već dugi niz godina spašava vozačice i vozače na našem području. Pitali smo ga kakva su mu iskustva kad dođe u pomoć.
– Nitko nije sretan kad se dogodi kvar, naročito dok je vani preko 35 stupnjeva. Naše je pravilo da stižemo na mjesto događaja u roku od 40 minuta. Ljeti to zna biti i dulje, naročito vikendom kad je povećan promet. Više je intervencija, a tu su i prometne gužve, zastoji prometa. Ne možemo biti na više mjesta u isto vrijeme niti imamo prednost u koloni. Naravno da čekanje čini ljude nervoznima. Ipak, većina je pristojna i na kraju, kad je sve riješeno, zahvale na pomoći.
Žmigavac, srpanj 2019.